Saturday 16 May 2015

Film aanrader sites.

Ik was van plan mijn "zaterdagmorgen-film" verslag te schrijven toen ik tijdens het loggen van de film op mijn twee favoriete film sites. Letterboxd en ICeckMovies me bedacht.
Het verslag van de zaterdagmorgen film komt er nog wel aan maar eerst wilde ik het over film sites en film aanrader sites hebben.

De lente en zomer zijn naast veel fietsen en wandelen ook de tijd van een heleboel films kijken. Nu dat bijna al mijn series hun seizoensfinale hebben gehad en de "komkommertijd" ingaat is dit de kans om weer meer films te gaan kijken. Om voor een goede film te kiezen heb je soms een beetje hulp nodig.

Als je heel erg veel van lezen houdt is er o.a. Goodreads, als je vreselijk veel van muziek houdt is er Last.fm.
Sites die je als je van het ene boek of muziekstuk hebt genoten, voor jou een gelijke vinden. Meestal aan de hand van de informatie van de gebruikers van de site.
Ligt je passie in film dan zijn daar ook sites voor.

Ik zal mijn favorieten opsommen.
De filmsite der filmsites. Zonder deze site konden de anderen niet bestaan.
IMDB is de site voor als je achtergrond informatie wilt hebben. Mijn lievelingsonderdeel is de trivia.
(Informatie bij de film Anna Karenina (1935))
 Jammer alleen van overbodige negativiteit op de boards die zo slecht in de gaten worden gehouden. Na 1 topic over hoe lelijk en overgewaardeerd je een acteur of film vindt weten we het wel. *gaap*
Een voor mij ietwat schreeuwerige site qua design, als je binnen komt staat er te veel informatie tegelijk op de site. Iets wat bij mij nogal hard binnenkomt.
Maar wat de site qua design inlevert krijg je terug in de vorm van de Film Database
Deze manier van zoeken is goed voor als je een film zoekt waar je op dat moment voor in de stemming bent.
Bijvoorbeeld een populaire Franse actie en of komedie uitgebracht tussen 1960 en  1967

Professionele filmsite van  All Media Network en zustersite van AllMusic.
De persoonlijke aanraders zouden nog wat verbeterd kunnen worden. Natuurlijk, ik hou erg veel van Dreamworks en Pixar films maar ik zou graag ook wat meer aanraders voor bijvoorbeeld wat pre-code films willen zien.
Gelukkig overtreft de superieure zoekfunctie deze tekortkoming.
Je kunt niet alleen het jaartal en het genre opgeven. Je kunt ook helemaal "de bui" van de film kiezen
*voegt film toe aan "watchlist"*

Bedacht door de afdeling Computerwetenschappen en techniek van de Universiteit van Minnesota. In het begin een simpel functionele site zonder een uitdrukkelijk design. Recentelijk een nieuw mooi uiterlijk gekregen zonder dat de functionaliteit achteruit is gegaan. 
Movielens is nog steeds een van de zoniet de beste aanradersite


Je kunt er sowieso nog steeds kiezen voor de oude site. En de altijd handig "tuner."

ICheckMovies
Een site bedacht door Nederlanders, Studio Donder te Nijmegen.
Deze site heeft een aanrader functie maar het gaat natuurlijk allemaal over de "Awards."
Hetzelfde als buttons of stickers verzamelen. Ik betwijfel of ik ooit een gouden trofee ga bemachtigen want er zijn een aantal films die ik weiger te zien. Gelukkig ben ik niet competitief ingesteld en is de enige waar ik een wedstrijdje mee doe mezelf :)
Ik ben van plan deze lente of zomer een zilveren musical trofee te winnen.

De meest serieuze, pretentieuze site en meteen ook voor mij de meest intimiderende. Op deze site rondklikken voelt een beetje hetzelfde als ik in mijn eentje de Concerto in de Utrechtse straat binnen zou wandelen.
Op Letterboxd kun je geen hapklare aanraders vinden maar moet je meer zelf op onderzoek uit. Als je een film hebt gevonden die je graag wil zien lees je van de andere gebruikers een recensie. Ook al is deze site toegankelijk voor amateurs (zoals mij) staan er vaak bij de films echte weloverwogen professionele recensies geschreven. Ik vind het leuk om deze te lezen en wat te leren over de films waar ik naar wil kijken. Soms echter zijn de recensies iets te droog wat mij betreft. Ik hou nou eenmaal waar van ik hou, ik doe niet aan "guilty pleasures" en en ben ik voor 97% ironievrij.


Letterboxd behoort tot mijn persoonlijke topsites. Ik vind het erg fijn om precies te weten op welke datum ik welke film heb gezien. Ook al gaat het om vorig jaar of het jaar ervoor.


Mijn meest huidige lijst

Ook of je de film al eens eerder hebt gezien






No comments:

Post a Comment