Wednesday 26 June 2013

Love Me Tonight (1932)

Waarom Love Me Tonight?

Ik kende Maurice Chevalier alleen van zijn liedjes en als oude man van zijn rol in de film Gigi, verder was zijn repertoire mij onbekend.
In mijn onderzoek naar Pre-Code films kwam zijn naam bovendrijven en de opmerking "Niemand doet dubbelzinnigheid zoals Chevalier" en dat had me nieuwsgierig gemaakt.


 (Zo goed als ik kan met zo weinig mogelijk "spoilers")
Maurice is een arme maar zeer charmante en vrolijke Parijzenaar die al zingend en lachend door het leven gaat. Hij is van beroep kleermaker en heeft een setje kleren gemaakt voor Viscount Gilbert de Varèze. Maurice heeft echter te horen gekregen dat deze Viscount nooit zijn rekeningen betaald.
Dit laat hij niet op zich zitten en besluit naar het kasteel af te reizen om zijn centjes te gaan halen. Onderweg krijgt hij autopech en terwijl hij wacht tot de auto gerepareerd is redt hij toevallig de prinses wiens paard in de greppel dreigt te vallen. LIEFDE OP HET EERSTE GEZICHT... tenminste voor Maurice want de prinses, waarvan Maurice niet weet dat ze een prinses is, is nogal een ijspegel.
Eenmaal in het kasteel aangekomen wordt Maurice meegesleept in een leugen die de viscount aan zijn oom verteld om niet in de problemen te geraken. Hij verteld dat Maurice een Baron is en deze gaat hier in mee omdat hij dan bij de prinses in de buurt kan blijven.
Hoe zal dit uit gaan pakken?



De romantische musical en comedy (screwball) Love Me Tonight is een genot om naar te kijken, een gezellige film die overloopt van het enthousiasme. Mede dankzij de hoofdrolspeler Maurice Chevalier, die het toppunt is van Franse charme, wordt het dunne verhaaltje opgetild tot een hoger niveau. Samen met de fijne muziek van Rodgers & Hart (ja die Rodgers van The Sound of Music!) is  Love Me Tonight zeer geschikt om een regenachtige dag op te fleuren.
De sets zijn prachtig! Ik heb deze film samen met mijn vader gezien en we vroegen ons allebei af of het een écht kasteel is of een maquette, hoe dan ook het zijn erg sfeervolle beelden. Van lichtvallen wordt mooi gebruik gemaakt om dramatische schaduwen te werpen en zo het decor meer diepte en karakter te geven. 


Ik kan slecht tegen het zien van dierenmishandeling en soms is dat moeilijk te combineren met mijn liefde voor oude films en tv series, toen het met dierenrechten stukken minder nauw genomen werd. Ik los dit op door bepaalde scenes zoals bijvoorbeeld scenes waar een stierengevecht in te zien is of een film waarin gejaagd wordt, door te spoelen.
In Love Me Tonight zit een jachtscéne en wij hielden dus alvast ons hart vast na het zien van het struikelende paard hoe deze zich zou gaan ontvouwen.
Ik zal er verder niets hierover verklappen maar wij waren tevreden over de prachtige oplossing en het was voor mij ook HET moment dat Maurice mijn prinsessenhart heeft ontdooit.


De versie die wij hebben gezien is de gecensureerde versie (de originele versie bestaat niet meer) maar toch zaten er nog pikantigheden in. Het is inderdaad waar dat Maurice Chevalier goed is in dubbelzinnigheid, vooral als ie in het Frans met wiebelwenkbrauwen de camera (ons) toezingt.
En ook de bijrollen zijn spannend, zoals Charles Ruggles als de schalkse Viscount Gilbert de Varèze en Charles Butterworth als de sullige maar ondeugende Count de Savignac.
Duke d'Artelines: “Madame de Beauvoir has been insulted.”
Count de Savignac: “At her age?  Remarkable.”
Maar het is vooral de zinnenprikkelende Myrna Loy die de show steelt als mannengek Countess Valentine.
Vicomte Gilbert de Vareze: Could you go for a doctor?
Countess Valentine: YES... bring him right in

Maurice - Maurice Chevalier
Princess Jeanette - Jeanette MacDonald
Charles Ruggles    - Viscount Gilbert de Varèze
Count de Savignac - Charles Butterworth
Countess Valentine - Myrna Loy   
Duke d'Artelines - C. Aubrey Smith



No comments:

Post a Comment