Sunday 9 June 2013

High Noon


Ik wilde dit schrijfsel beginnen met "Ik heb nooit zo van westerns gehouden" maar hoe meer ik er over dacht hoe meer ik tot de conclusie kwam dat dit helemaal niet waar is. Ik heb heel erg genoten van de film Bad Girls en een van mijn lievelingsfilms is Two Mules for Sister Sara.
Als de Native Americans niet (al te) stereotiep misdadig worden neergezet, paarden geen nekbrekende toeren hoeven uit te halen en tenslotte als John Wayne niet de hoofdrolspeler van het verhaal is vind ik westerns juist ontzettend leuk om naar te kijken; vooral hele oubollige...lekker knus met een potje thee en een schaaltje koekjes of chippies.

Ik hou heel veel van vintage films en tv series kijken en dit mag ik thuis fijn naar hartelust doen maar na een overvloed aan afleveringen van The Monkees, The Brady Bunch en The Partridge Family vond mijn geliefde het eens tijd voor een wat meer stoerder genre.
Als je net als mij wat centjes wilt besparen maar toch voor de legale manier van films kijken wilt gaan is de bibliotheek de plek bij uitstek. Onze bieb heeft een ruim assortiment aan keuze en de kosten zijn maar 1 euro per titel per week.

High Noon met in de hoofdrollen Gary Cooper en Grace Kelly is wel een western maar het is meer ingetogen drama dan actie.
Er zitten geen wilde achtervolgingen in, er zitten zelfs niet eens koeien in. In plaats daarvan moet de film het hebben van de  beklemmende sfeer, die je als kijker van minuut tot minuut in real time meebeleeft.  
Daardoor voel je de frustratie mee van Marshal Will Kane terwijl hij wanhopig probeert de inwoners van zijn stadje mee te krijgen in het verdedigen tegen een naderende bende gemeneriken. Sfeervolle beelden met klokken tellen af, tot High Noon het moment dat het treffen zal plaatsvinden. Het verhaal van High Noon is symbolisch, het is belangrijk om dit te weten omdat het de film een extra dimensie geeft. Het verhaal is een allegorie over hoe het er in de jaren 40/50 aan toe ging in Hollywood,  toen ze in de greep was van het McCarthyisme.  Heel Amerika was toen doodsbang voor "het dreigende rode gevaar" oftewel het communisme. Heel veel acteurs, actrices, regisseurs en andere Hollywood talenten zijn slachtoffer geworden van de heksenjacht en op de zwarte lijst gezet op verdenken van "anti Amerikaanse activiteiten." Dat Gary Cooper ooit voor deze rol gekozen heeft is eigenlijk best opmerkelijk omdat hij een fervent aanhanger was van de Republikeinse Partij en ook lid was van de Motion Picture Alliance for the Preservation of American Ideals. Maar wat de reden ook is we zijn blij met zijn beslissing want het is naast Mister Deeds Goes to Town de mooiste rol van zijn carriere. Hij heeft er dan ook terecht een Academy Award voor mogen ontvangen.


No comments:

Post a Comment