Saturday 5 September 2015

Mister Roberts (1955)

Ik had deze film al een tijdje in mijn "watchlist"staan op Letterboxd. Ik weet niet meer precies wanneer ik 'm er in had gezet en ook niet meer zeker waarom maar ik denk dat het iets heeft te maken dat William Powell en Jack Lemmon allebei een rol hebben in Mister Roberts.
Het verhaal is niet bijzonder boeiend en gaat nogal langzaam maar het acteurswerk is van grote klasse. Met name van William Powell, die zoals gewoonlijk een ondeugende twinkeling in zijn ogen heeft zoals we dat kennen van zijn Thin Man films. Dit was tevens zijn laatste film. William Powell in deze film al op leeftijd en met prachtig wit haar maar nog steeds uiterst charmant was ernstig ziek en had nogal last van de hitte en kon ook met moeite zijn teksten onthouden. Als toeschouwer merk je daar echter helemaal niets van.



Ik ben niet zo heel erg bekend met het werk van Henry Fonda, ik heb maar drie films van hem gezien (al ga ik daar verandering in brengen)  maar die vond ik in de film ook erg indrukwekkend.
Het verhaal gaat over een vrachtschip aan het einde van de tweede wereldoorlog in de Grote Oceaan, in de buurt van Hawaii.
Mister Roberts (Henry Fonda) is een officier op het marine-vrachtschip de Reluctant ziet een aantal schepen voorbij komen die naar het daadwerkelijke oorlogsgeweld vertrekken. Mister Roberts denkt dat ie op het vrachtschip niet bijzonders kan betekenen en stuurt regelmatig brieven naar de bullebak van een kapitein van het schip (James Cagney) om overgeplaatst te worden naar een ander meer spannend schip.
De matrozen van het schip zijn al heel lang aan boord en kunnen wel een verzetje gebruiken maar als ze eindelijk dan een verlof hebben gekregen dankzij Mister Roberts probeert de kapitein dit de dwarsbomen.
Dit omdat ie denkt van Mister Roberts af te kunnen dwingen geen overplaatsing brieven meer in te sturen. Maar dan  krijgen ze bericht dat in Europa de oorlog inmiddels is afgelopen....

Zoals ik hierboven al had aangeven is dit ook een film met Jack Lemmon, hij speelt de ietwat flapdrollige ensign Pulver die uiteindelijk toch zelfverzekerdheid en kracht ten toon spreidt.
Jack Lemmon heeft voor zijn rol een Oscar mogen ontvangen.


No comments:

Post a Comment