Sunday 13 September 2015

Boeken of nou ja....

Als je zo dit blog leest merk je dat ik het weinig over boeken heb...dat terwijl ik toch iedere maand eentje wegwerk.
Ik ben op het moment in training voor de Dam tot Dam Wandeltocht en onderwijl luister ik graag boeken.
Ik heb een abonnement bij Audible en ik heb dit jaar al een aantal boeken geluisterd..geen ingekorte versies, nee volledige boeken.
Waaronder klassieker Breakfast at Tiffany's van Truman Capote en eeuwige favoriet Harry Potter and the Philosopher's Stone van J.K. Rowling.
Mijn laatste boek was het eerste boek van vijfdeligeThe Maze Runner serie van James Dashner. 

Ik had de film onlangs gezien en het leek me wel wat om ook het boek te luisteren. Als ik de tweede film heb gezien ben ik van plan ook daarvan het boek aan te schaffen.
Net als in de film gaat het over Thomas (in de film gespeeld door Dylan O'Brien) die door middel van een lift in een afgesloten vallei terecht met andere jongens die leven van landbouw en boerderijdieren houden.
Ze wonen daar al drie jaar en iedere maand komt er een nieuwe jongen met de lift omhoog samen met voorraden en medicatie.
Onderwijl zijn er taakverdelingen, jongens die bijvoorbeeld eten verbouwen, die het eten koken en ook jongens die het mysterieuze doolhof doorzoeken om te zien of een een ontsnapping is.
Maar Thomas is anders dan de andere jongens en dan komt er ook nog eens een meisje de dag nadat Thomas is gearriveerd met de lift naar boven. Ze heeft in haar hand een briefje met daarop geschreven dat zij de allerlaatste is die ooit nog met de lift naar boven komt.

Uiteraard is het boek een stuk uitgebreider en zijn er een aantal verschillen maar de grote lijnen komen aardig met elkaar overeen.

Net als The Hunger Games (die ik overigens wel ooit eens in de bieb had geleend en in was begonnen maar nooit heb uitgelezen) is The Maze Runner een Dystopian of in het Nederlands een "Dystopisch" verhaal. Dat wil zeggen dat er een soort ramp met de aarde gebeurd is of een oorlog is geweest en dat het gaat over hoe mensen na die ramp of oorlog leven. Een Dystopie is het tegenovergestelde van een Utopie.

Volgende week gaat het tweede deel van de filmserie in premiere, Maze Runner: The Scorch Trials. Hij gaat voornamelijk in 3d draaien maar in Amsterdam ook in 2d.

No comments:

Post a Comment