Tuesday 7 April 2015

Gidget (1959)

Sally Field
Onderwijl te maken te hebben met wat persoonlijk gedoe, het starten met het kijken van het derde seizoen van The Man from U.N.C.L.E., bingewatching Unbreakable Kimmy Schmidt op Netflix en het ontwikkelen van een ernstige crush op ALLE VIER de musketiers van de BBC serie The Musketeers  heb ik het voor mekaar gekregen verslaafd te raken aan de tv-serie Gidget. Sally Field haar eerste rol.



De echte  "Gidget", Kathy Kohner
Vanwege al die series had ik al een tijdje geen films meer gezien en vond ik het wel weer eens tijd. 
Dus had ik besloten de eerste film, waar het Gidget fenomeen mee is begonnen, te proberen. Na de deze film en voor de serie komen nog Gidget Goes to Rome (1963) en Gidget Goes Hawaiian (1961)

Gidget is een portmanteau van girl en midget. Deze bijnaam dankt ze aan het feit dat ze nogal klein van stuk is. Het is gebaseerd op een echt meisje, Kathy Kohner, en haar avonturen in de Californische surf scene in de jaren 50. Haar vader, Frederick Kohner heeft over haar leven een aantal boeken geschreven en daar zijn dan de films en de serie weer op gebaseerd.



Terwijl de tv-serie  zich afspeelt in het midden van de jaren 60 is de speelfilm van de late jaren vijftig en hij voelt ook echt 50s aan. Gidget wordt in de eerste film gespeeld door een supersnoezige Sandra Dee,  ja diezelfde van het Grease liedje!
Hoewel ik wel denk dat de film voor die tijd best wel modern was. Ik heb nog verder geen andere film uit de jaren 50 gezien waar meisjes zo openlijk over seks praten, je weet wel in die Amerikaanse jongeren films dat ze het hebben over "1st base"...en over borsten en hoe je grotere kan krijgen. 

Ik was ook soort van verbaasd dat Gidget in de film een moeder heeft. Die ook best wel ruimdenkend is . In de tv serie er is geen moeder, maar ze heeft een zus en een voor psychologie lerende zwager.Ennn een vader en in de serie is hij de ruimdenkende. 

 
Sandra Dee

Gidget (1959) was alleen maar vernieuwend omdat het één van de of DE eerste film was die surf cultuur liet zien maar verder is ie toch wel wat zoetig en ook redelijk voorspelbaar. Je ziet al van mijlen ver aankomen wat er gaat gebeuren en wie met wie gaat zoenen maar dat is helemaal niet zo erg. Ik raad deze film aan voor grijze saaie zondagmiddagen om deze wat minder saai en grijs te maken.



No comments:

Post a Comment