Saturday 11 January 2014

Schönberg & Kandinsky. Tegendraads in kunst en muziek

Mijn eerste museumbezoek van het jaar was de tentoonstelling over Arnold Schönberg (of Schoenberg) en Wassily Kandinsky in het

Dit was niet mijn eerste bezoek aan dit museum, ik was al een paar keer geweest, onder andere tijdens een rondleiding over Joodse gebruiken en geloof samen met een bezoek aan de Portugese synagoge aan de overkant.
En zo'n 6 jaar geleden ben ik naar de Sarah Bernhard (actrice) tentoonstelling geweest samen met mijn geliefde en zijn ouders (ook fervente museagangers) waar toen heel veel prachtige affiches/kunstwerken van Alphonse Mucha te zien waren.

Wassily Kandinsky - Geel Rood Blauw

Ik ben er deze keer naar toe afgereisd omdat Wassily Kandinsky al heeeeeel lang een lievelingskunstenaar van mij is...al die mooie vormen en frisse kleurtjes, ik hou er ontzettend van!
Bij de tentoonstelling gaat het alleen niet zo heel veel over hem maar meer over Albert Schönberg, iets wat ik had kunnen weten aangezien zijn naam als eerste wordt vermeld.



 Schönberg- Mahler's begrafenis 
De tentoonstelling verhaalt over het leven en werk van muzikant/componist en kunstenaar Arnold Schönberg, zijn tijdgenoten en diens korte(?) maar vruchtbare vriendschap met Wassily Kandinsky.
Arnold en Charlie Chaplin

Er zijn kunstwerken Kandinsky te zien maar ook van Schönberg die naast muziek componeren zelf ook prachtig kon schilderen. 
Evenals een handige tijdlijn met gebeurtenissen en foto's van zijn leven op verschillende plaatsen in Europa en van zijn latere leven in Amerika



 

 

 

Muziek 

Zijn muziek is boeiend, interessant en soms wonderschoon maar niet heel erg toegankelijk aangezien het meeste ervan "atonaal" is, een term waar hij geloof ik zelf nogal een hekel aan had

Toen hij voor het eerst het muziekstuk Pierrot Lunaire opvoerde kwam het publiek in opstand omdat het nog niet klaar was voor wat het ten gehoren kreeg.
Inmiddels is het opgenomen als standaardwerk van de modern-klassieke muziek

Een van mening verschil van is dat Schönberg zijn composities koud en mathematisch berekenend zijn en zijn gemaakt om zo min mogelijk in het menselijk gehoor te liggen, je oncomfortabel te maken door wat je hoort.
Of is het juist dat je moet luisteren met je gevoel en dat net als schilderijen van Kandinsky je de abstracte kleuren en vormen tot je moet laten spreken en loslaten dat iets altijd precies wat voor moet stellen.


Een volledige opnamen van zijn Pierrot Lunaire spreekgezongen door Stella Doufexis


No comments:

Post a Comment